Blogger Templates
~~~~

Thursday 19 May 2011

ADA APA DENGAN LAGU DAN TARIAN INI ?

   korang semua mesti tau en lagu ulek mayang yg uji rasyid nyanyi tu..then lagu tu dinyanyikan semula oleh ella..kalo korang nk tao CB suke sangat ngan lagu tu..ta tao la knape..dri kecik CB suke sangat ngan lagu tu..tp CB ta tao ape keistemewaan lagu tu smpai hari2 CB nk dengar..but dulu ramai yg kate lagu tu berpuaka..mse tu CB percaya je la sbb CB kecik lg..mne la CB tao amende..now CB nk share pasal lagu and tarian ulek mayang nie....
    
   Tarian ulek mayang sbnarnya tarian tradisional melayu yg berasal dari negeri terengganu sebelum ketibaan islam..Ia adalah sejenis tarian penyembahan dimana lagu unik dinyanyikan diiringi dgn okestra melayu terdiri drpd gong,gendang,biola dan akordian...


   Ada banyak versi lagenda Ulek Mayang, menurut dengan salah seorang dari mereka, tarian ini barasal dari upacara amal kuno merawat oleh seorang bomoh Melayu pada badan seorang nelayan yang mana berada dalam keadaan sangat tidak sedar. Ia dipercayai bahawa nelayan itu telah dipukau oleh seorang puteri laut yang jatuh cinta dengannya. Percubaan bomoh untuk membawa balik roh nelayan itu menyebabkan puteri itu memerintah salah seorang dari adik-beradik perempuannya (5 dari mereka) untuk memukau nelayan. Perang di antara bomoh dan keenam-enam puteri berlanjutan hingga puteri yang ketujuh dan sulung bermuncul dan menamatnya.

"Sayu tahu asal usul kamu” berkata puteri sulung dan beliau memerintah semua orang, "Biarkan mereka yang berasal dari laut kembali ke laut, dan mereka yang berasal dari darat kembali ke darat".
Bomoh yang terhutang budi dan rakan-rakan nelayan menyampaikan puteri itu dengan nasi berwarna sebagai pengorbanan, suatu upacara amal yang berlanjutan diamal sehingga ketibaan Islam, untuk berhutang budi kepada semangat-semangat laut.